توجّه: بخشی از اسم هایی که متمّم می گیرند، با ممیّز می آیند. در این حالت، متمّم همیشه جمع و حرف اضافه ی آن ها « از » است. مثال:
چهارنفر از رفقا پنج اصله از درخت ها
دو سه فروند از کشتی ها شش قبضه از تفنگ ها
- پاره ای دیگر از اسم های بدون ممیّز هم متمّم می گیرند. این متمّم نیز نشانه ی جمع دارد و این گروه نیز با حرف اضافه ی « از » می آیند؛ مثال:
عدّه ای از - بعضی از – بسیاری از - مقداری از – کسی از – بخشی – رقمی از - قدری از...
- در بعضی از گروه های اسمی همراه با عدد کسری، وجود متمّم اسم اجباری است؛ امّا در صورت حذف حرف اضافه ی اختیاری به جای آن، نقش نمای اضافه می آید و متمّم به شکل مضاف الیه اسم پیش از خود ظاهر می شود؛ مثال:
یک چهارم از باغچه را بیل زدم= یک چهارم باغچه را بیل زدم.
دو سوم از کارها تمام شد= دو سوم کارها تمام شد.
- گاهی حرف اضافه به نقش نمای اضافه تبدیل می شود؛ مثال:
از مصاحبت با شما بهره بردم.= از مصاحبت شما بهره بردم.
احترام به پدر و مادر واجب است.= احترام پدر و مادر واجب است.
- گاهی متمّم اسم می تواند متمّم داشته باشد که به آن « متمّم متمّم » می گویند؛ مثال:
از آشنایی با شما خوشحال شدیم.
متمّم اسم متمّم متمّم
انتقاد از دیگران نباید با توهین به آن ها همراه باشد.
متمّم اسم متمّم متمّم
( همراه )
روش تشخیص متمّم اسم از سایر متمّم ها:
- با توجّه به آنچه گذشت، تنها برخی از اسم ها همراه متمّم به کار می روند. این دسته از اسم ها دارای حرف اضافه ی اختصاصی هستند؛ یعنی متمّم آن ها همیشه به دنبال حرف اضافه ی خاصی می آید؛ مثلاً همیشه می گوییم: آشنایی با کسی یا چیزی و هیچ گاه نمی گوییم، آشنایی از یا در یا بر کسی یا چیزی.
. گزارش کوتاهی از این مسابقه به دست ما رسیده است.
. بحث در باره ی این طرح به پایان رسید.
- متمّم اسم همراه هسته، یک گروه اسمی است و به عنوان یک واحد یک پارچه در نظر گرفته می شود؛ بنا براین همیشه می توان جمله ای جست و جو کرد که در آن متمّم اسم و هسته درجایگاه مفعول قرار داشته و نقش نمای « را » پس از آن ها آمده باشد؛مثال:
- مراجعه به این کتاب ها را به شما توصیه می کنیم.
گروه اسمی( مفعول)
- گزارش کوتاهی از این مسابقه را با هم می بینیم.
گروه اسمی (مفعول)
نمونه سوال از مبحث متمّم اسم:
* در کدام گزینه متمّم اسم وجود دارد؟
1) گاهی از نهاد آدمی فریادی بر می آید که به گوش جان می رسد.
2) از مجموع آثار فکر و عمل بشر می توان دانست که پسندیده ی خاطر او چیست.
3) آغاز تاریخ تمدّن انسان از روزی است که تفکر فلسفی جانشین قدرت مادّی گردد.
4) بریدن از علایق زیان بخش و رهیدن از چنگال لذّات فریبنده آسان نیست
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آمار سایت